internet-1181587_960_720Internet är idag en viktig del av många människors liv och genom åren så har dess karaktär och antal användare ökats drastiskt. Folk var från början förpassade till en stationär dator i hemmet eller på jobbet och genom modem lyckades man efter ett antal försök logga in på nätet – bara för att bli utslängd igen. Det tog tid och tålamod men var ändå en fantastisk ny värld; inte nog med att man kunde hitta information och nöje, man kunde också kommunicera med vänner på några sekunder.

Så småningom introducerades laptopen på marknaden och efter det att priserna började konkurrera med den stationära datorn och att trådlösa modem blev billigare gick användarna allt mer över till detta lättare format. Man kunde nu ta med sig datorn på planet eller tåget, på semestern eller ta med sig jobbet hem.

På slutet av 1990-talet kom en ny revolution inom internet: tillgång via mobilen. Det var finska Nokia som introducerade möjligheten men det inte var förrän smartphones lanserades ett årtionde senare som den verkliga mobila internetrevolutionen började. Med större skärmar och WiFi kunde man nu snabbt komma in på internet utanför hemmet och arbetsplatsen utan att behöva betala extra för det och tillsammans med surfplattor började dessa lättare varianter ta över. År 2014 konstaterades det att mobilt användande av internet hade tagit över marknaden från vanliga datorer.

För webdesignern innebar detta att man nu måste anpassa alla hemsidor till mobilt bruk, utan att för den delen ta bort dess utseende för vanliga datorer. Vissa valde att helt enkelt göra två hemsidor; en för mobiler och en för vanliga skärmar, men idag kan man lämpa sidan direkt genom att göra några enkla anpassningar. Man behöver inte vara professionell designer då de flesta webbhotells sidor erbjuder justeringar för mobiler men det finns också några saker man bör hålla i åtanke när man gör sin hemsida.

  • Testa, testa, testa. När man bygger en hemsida finns det alltid möjlighet att se den i webbläsaren. Ha mobilen i beredskap för att kolla hur layouten ser ut.
  • Använd större bokstäver. Trots att man använder en lättläst text så bör bokstäverna vara minst 14px så att mobilanvändaren inte skall behöva zooma in.
  • Ge användaren alternativ. Man kan göra en knapp eller en länk som tillåter besökaren att hoppa mellan vanlig skärm och mobilskärm. När folk kommer hem så vill de ofta gå över till en större skärm, särskilt om sidan har många vackra foton eller är plottrig.
  • Dra nytta av YouTube. Vill du lägga ut videor på din sida så är YouTube redan anpassat efter mobiler så man sparar mycket tid och energi genom att använda deras format.
  • Lägg in en så kallad meta-tag där sidan uppmanas att anpassa sig efter skärmstorlek. Om man inte vet hur detta går till finns det många hemsidor som ger gratis meta-tags tillsammans med enkla förklaringar.

Det mobila användandet av internet ser ut att bara öka och teknologin går hela tiden framåt. Genom att se till att hemsidor är användarvänliga för mobilen kommer man att ha bredare tillgång till besökare och potentiella kunder.