Vad är en webbyrå och hur fungerar det när man anlitar en? En webbyrå kan också kallas för reklambyrå och är en plats där människor som är specialiserade på att marknadsföra och kommunicera via TV, radio eller internet arbetar. Internet ligger troligtvis högst på topp, mycket eftersom internet har blivit så pass stort som det är idag och ger otroligt stora möjligheter.

Small_World_Social_TeamworkDen allra vanligaste anledningen till att anlita en webbyrå är när man behöver hjälp att starta upp en ny webbplats eller om man vill förnya och underhålla en redan befintlig. Ordet webbplats används inte speciellt mycket i det dagliga svenska språket utan ordet hemsida är för det mesta vanligast. Däremot använder man ordet webbplats uteslutande när det kommer till mer professionella sammanhang eftersom begreppet symboliserar så pass mycket mer än enbart en hemsida.

När du anlitar en webbyrå kan du inte bara få hjälp med designen på hemsidan, utan får möjlighet att utveckla alla olika delar som krävs för att sidan ska fungera som du önskar. Det kan handla om att lägga in undersökningar, kodning av olika slag, men även grafisk design och underhåll av webbplatsen. Är man inte själv utbildad inom ämnet kan det kännas näst intill omöjligt att få allting att gå ihop, sidan kanske inte blir så professionell som man önskar och man lägger ner mycket arbete för att sedan bli besviken.

Priserna för att få hjälp med en hel webbplats är enormt varierande och beror mestadels på hur avancerad du vill att sidan ska vara. Söker du svåra funktioner eller webbshoppar får man vara beredd på att det kostar många tusenlappar, till skillnad från de enklare hemsidor som har informationstexter, bilder, kontaktuppgifter och eventuellt länkar.

Det lägsta belopp man bör förvänta sig är runt 5000 kronor och då är det en väldigt basic hemsida som man talar om. Det tar många timmar att utveckla och få hemsidan att komma igång, även om du inte har speciellt höga krav. Vanligtvis brukar en webbyrå ta betalt per timme, eftersom det kan vara svårt att veta hur lång tid det kommer ta att få upp sidan, 500:- i timmen är alltså ett mycket bra pris och svårt att hitta någon webbyrå som skulle gå lägre.

Vill man ha ett så lågt pris som möjligt så finns det saker man som kund kan förbereda sig med innan man tar professionell hjälp. Man kan t.ex. förbereda genom att skissa upp hur man vill att sidan ska se ut så att webbyrån har en tydligt bild om vad du söker. Har man svårt att veta riktigt vad det är man vill ha kan man kika runt på andra hemsidor och sedan ta med sig dessa som exempel på vad som kan fungera för just dig. Ett annat förslag är att man redan ser till att de texter och bilder som ska finnas på webbplatsen är klara och redo att sättas in. Även om en webbyrå eller skribent kan hjälpa dig med detta vet du troligtvis bäst själv när det kommer till sidans innehåll.