Eftersom det finns ett enormt utbud av hemsidor på internet kan det ibland vara svårt att veta hur man skall göra sin egen sida så attraktiv och funktionell som möjligt. Ett är dock säkert, att ha en hemsida är bland det viktigaste man kan satsa på för sitt företag. Allt sker online idag; alltifrån att boka tågbiljetter, handla mat och shoppa kläder.

10306516475_acf6d80077_bVare sig man gör sidan själv eller anlitar en webbyrå så är det viktigt att klargöra för sig själv vad man vill uppnå med den och hur den ska se ut. Har man en trendig klädbutik med enbart svarta och vita kläder är det kanske inte så lämpligt att ha en hemsida i regnbågens alla färger! Säljer man kläder till större människor skall man nog inte enbart lägga in bilder på supersmala modeller!

Hur viktigt en snygg design av hemsidan har med försäljningarna att göra är värt att ägna några ord. Först och främst: vad menar man med snygg? Är det coola foton och bokstäver eller är det en stilren layout med känsla av lyx?

Över lag vet man idag att en hemsida bör vara så enkel som möjligt för att kunder skall bli kvar vid den och inte surfa vidare till en annan. Så fort sidan öppnas skall man kunna förstå vad den handlar om och genom några enkla rubriker/knappar skall kunden direkt kunna söka efter det han eller hon är intresserad av. För en klädfirma kan det vara bra att ha en snygg logotype och sedan några solklara alternativ som ”herrkläder”, ”damkläder” och ”barn” eller kanske ”skärp”, ”hattar” och ”skor”. Med andra ord skall sidan vara lätt att förstå!

Det är också bra om sidan ständigt uppdateras med nya foton eller specialerbjudanden så att kunden vill komma tillbaka om och om igen. Man vill ju inte sälja en gång utan flera!

För klädföretag är det också viktigt att man har snygga bilder som gör kläderna rättvisa. Se till att deras färger och mönster stämmer med verkligheten och ha gärna flera bilder på samma kläder ur olika vinklar. Handlar man online kan man inte prova kläderna så ju mer kunden kan se av plagget desto sannolikare är det att denne köper det. Man kan också ha en zoomfunktion där kunden kan gå in på de detaljer av kläderna som han eller hon är särskilt intresserad av.

Det kan också vara en god idé att föreslå liknande plagg till kunden eller visa jämförelser. Är det jeans som intresserar kan man ha några mindre bilder under huvudplagget där man skriver ”Liknande jeans i samma priskategorier”. Man kan också ha erbjudanden i stil med ”Vid köp av dessa jeans 50 % rabatt på följande skor”. Erbjudandena kan variera men det är alltid frestande att lägga på några extra, oplanerade inköp bara för att det var så lockande.

En snygg design är alltså viktig i meningen enkel och lättmanövrerad. Det finns ingenting som irriterar en kund mer än en myriad av länkar, pop-upp annonser och grälla färger. Håll i stället en ren design med lättförståeliga rubriker; en användarvänlig hemsida kan göra hela skillnaden på försäljningarna.