Markera vem du är och vad du gör

För många (men absolut inte alla) besökare är din hemsida deras allra första interaktion med dig. Det betyder att den måste besvara dessa två frågor omedelbart: Vem är du och vad gör du?

Det bör inte råda några tvivel i en besökares sinne att de är på rätt plats när de besöker din hemsida. Om de inte kan identifiera vem du är och vad du har att erbjuda inom några sekunder kommer de att studsa (och förmodligen gå till dina konkurrenter).

Vibba med din publik

Det är ingen idé att lägga ner massor av pengar för att designa en hemsida om den inte stämmer in på din målgrupp – oavsett hur vacker den är.

Din hemsida bör helt handla om dina användare, vilket betyder att den måste läsa hur de talar och ha en design som ger rätt uppfattning om ditt varumärke.

Håll din kopia ren, okomplicerad och av med jargong som kan förvirra din publik. Du vill också se till att din design är ren, erbjuder en fantastisk användarupplevelse och ger ifrån dig de känslor du vill förknippas med ditt företag.

Till exempel kan en bank vilja ha en mer professionell känsla och använda färger som visar tillit och tillförlitlighet (som blått). Däremot kanske en hunddagis vill vara mer lekfull och rolig och använda ljusa färger, kreativa typsnitt och animationer.

Hjälp användare att hitta det de letar efter

Din hemsida är en enorm källa till ny trafik, men för det mesta kommer dina hemsidasbesökare till din webbplats och vet vad de letar efter. Varför inte ge dem det på ett så enkelt sätt som möjligt?

Din webbplatss navigering bör vara tydligt synlig högst upp på din startsida och ha logiska vägar för att vägleda användare till nästa steg. Du kan också inkludera en webbplatssökning, som ger användare direkt tillgång till exakt vad de letar efter utan att behöva klicka sig igenom flera sidor (detta kan vara särskilt praktiskt för e-handelsföretag som har massor av produkter).