Var lätt och intuitiv att navigera

Bortsett från proffs inom konst och design, kommer de flesta människors första intresse inte att vara hur vacker sidan är (även om det kan vara en bonus). De kommer till din webbsida för att hjälpa till att lösa ett problem: För att samla information, för att lära sig något eller för att bli underhållen. Och det bästa sättet du kan ge tillgång till alla dessa saker är genom att göra din webbsida enkel och intuitiv att navigera. Webbdesignjargongen här är användbarhet och tillgänglighet.

Detta är verkligen den första principen som alla andra bästa metoder för webbdesign härrör från, och den omfattar resten av det som ingår i den här guiden. Mitt främsta råd: Känn inte att du behöver uppfinna hjulet på nytt med din webbdesign. Hitta några sidor som känns rätt för dig och matchar den typ av webbplats du bygger, och kopiera deras allmänna layout. Chansen är stor att om en webbdesign är framgångsrik för ett stort namn på internet, kommer det att fungera för dig också.

Ha en enkel, konsekvent stil

Det vanligaste misstaget jag ser nybörjare göra när de bygger en webbplats är att lägga till för mycket. För många färger, för många typsnitt och för många bilder (även för mycket vitt utrymme!) ger snabbt ett resultat för din läsare: Förvirring.

Låt oss ta en närmare titt på vart och ett av dessa element och hur man gör det enkelt och effektivt.

Färger: Använd så få du behöver för att göra navigeringen tydlig och intuitiv. Tre till fem färger är sweet spot för de flesta webbplatser; två är vanligtvis för få, och 6+ kommer att börja krocka med dina bilder. (Så här gör du en webbdesignfärgpalett, om du är intresserad.)
Grafik: Alla bilder eller rörlig grafik du inkluderar bör ha ett bestämt syfte. Detta inkluderar rullgardinsmenyer och chattrutor, som bör hjälpa din läsare till nästa steg – inte distrahera deras uppmärksamhet från ditt huvudmeddelande.
Typsnitt: Spara den dekorerade, blomstrande typografin för ett annat projekt. Enkla, mycket läsbara typsnitt är vägen att gå för webbplatser. Arial, Times New Roman och Helvetica är de tre stora för webben. Välj en och använd inte mer än cirka 3 olika teckenstorlekar på en sida.

Fokusera på bilder, inte bara text

En vägg med text kan vara det snabbaste sättet att få en läsare att klicka sig bort från din webbplats. Det beror på att så vitt forskare kan säga har den mänskliga uppmärksamhetsspannet minskat snabbt – åtminstone för att titta på webbsidor. Detta gäller särskilt med uppkomsten av mobilsurfning; mer om det om ett ögonblick.

I det här fallet är det gamla ordspråket sant: En bild säger verkligen mer än tusen ord. Genom att fokusera på en balans mellan bilder och text på din webbplats kan du behålla din läsares uppmärksamhet längre, vilket ger dig mer tid att kommunicera ditt budskap.