Lägga grunden

Det kan låta grundläggande, men innan du ändrar något på din webbplats måste du förstå vad din webbplats gör. Du kan ha den mest fantastiska webbplatsen i världen, men om du inte vet vad du vill att den ska uppnå kommer du aldrig att bli bättre.

Det första steget är ganska enkelt – du måste definiera målet för varje enskild sida på din webbplats.

Varje sida har ett unikt mål. Till exempel bör din hemsida uppmuntra besökare att utforska djupare på din webbplats, ett blogginlägg kan vara nyckeln till att generera ny trafik och en produktsida är nödvändig för försäljning.

Genom att förstå varje sidas mål kan du börja förstå var saker och ting kan gå sönder.

Börja med att sätta din webbplats i ett kartformat. Lista alla sidor du har för närvarande och definiera sedan målet för varje sida.

Förstå dina användare

Att förstå dina användare är Marketing 101, men det är avgörande för att skapa en webbplats som når dina mål. Om du har den mest fantastiska webbplatsen, men den inte är skräddarsydd för den typ av besökare du vill ha och behöver, vad hjälper det då?
Innan du omarbetar din webbplats måste du förstå vem din målgrupp är. Är de vd:ar för småföretag? Är det lokala företag?

Vilka är de och vilka problem har de? Hur hjälper du dem att lösa dessa problem?

Skapa en “persona” för dina webbplatsanvändare – det vill säga en profil för vem du verkligen försöker göra affärer med.

Skriv ut en som beskriver din ideala kund. Var så beskrivande som möjligt genom att ta med saker som jobbtitel, favoritenhet, löneskala, huvudsakliga frustrationer/problem, slutmål, vad de gör på sin fritid, etc. Du kan använda Moz guide till användarpersonas för att guida dig genom processen .

Förstå dina uppgifter

En av de bästa delarna med internet idag är att nästan allt är inspelat. Det betyder att du har tillgång till en otrolig mängd data som kan måla upp bilden av varför din webbplats inte fungerar.

När du väl vet vem din publik är är det dags att dyka djupare in i hur de upplever din webbplats just nu.

Google har en av de mest intuitiva plattformarna för arbete som detta. Ta dig tid att använda Google Analytics för att ta reda på var din målgrupp hänger på i din navigering. Titta särskilt på avsnittet Beteendeflöde för att se var användare hoppar av.