Om du frågar en marknadsförare eller företagare vad de vill ha mest i världen kommer de nästan säkert att svara “fler kunder”. Vad brukar följa efter kunderna på ett företags önskelista? Fler besökare på deras webbplats. Det finns många sätt att få fler besökare till din webbplats, och i dagens inlägg ska vi titta på 25 av dem, inklusive några som är helt gratis.

1. Gör ett tillkännagivande

Vi börjar med den här eftersom den är tydligast. Betald sökning, annonsering i sociala medier och displayannonsering (prova vår Smart Ads Creator!) är alla bra sätt att få ut din webbplats till allmänheten och locka besökare. Anpassa dina betalda metoder till dina mål – vill du bara ha fler besökare eller vill du också öka konverteringarna? Varje betalkanal har för- och nackdelar, så tänk på dina mål innan du sträcker ut ditt betalkort.

Om du vill öka antalet besökare på din webbplats och samtidigt öka försäljningen måste du använda starka kommersiella sökord i dina sponsrade sökkampanjer. Ja, konkurrensen om dessa sökfraser kan vara hård (och kostsam), men belöningen kan vara väl värd ansträngningen.

2. Social Bli

It’s not enough to provide good content and hope that people see it; you must be proactive. One of the best ways to increase traffic to your website is to use social media channels to market your products. Twitter är perfekt för korta, snabba (och lockande) länkar, while Google+ marknadsföring can hjälpa din webbplats att dyka upp I personliga sökresultat and är särskilt effektiv I B2B-nischer. If you’re a B2C product company, you may gain a lot of traction by using image-based social media sites like Pinterest and Instagram. There are more tips on how to get the most out of social media marketing here.

3. Byt ut det

I motsats till vad många tror finns det ingen magisk formel för att lyckas med innehållsmarknadsföring. Ändra därför längden och presentationen av ditt material för att tilltala så många olika typer av läsare som möjligt. För optimal effekt kan du blanda kortare, nyhetsbaserade blogginlägg med långformat material, video, infografik och datadrivna artiklar.

4. Skapa fängslande rubriker

En av de mest avgörande aspekterna av ditt material är rubriken. Även det mest grundliga blogginlägget kommer att gå oläst om det inte har en tilltalande rubrik. Lär dig hur du skriver fångande rubriker. Till exempel utarbetar skribenterna på BuzzFeed och Upworthy ofta upp till tjugo rubriker innan de väljer den som skulle generera mest trafik, så tänk noga på din rubrik innan du trycker på “publicera”.

5. Glöm inte bort SEO på sidan

Tror du att SEO inte längre är relevant? Ompröva din ståndpunkt. Sökmotoroptimering (SEO) är fortfarande en viktig och värdefull strategi. Utnyttjar du bildens alt-text till sin fulla potential? Länkar du till nytt innehåll från din webbplats? Hur är det till exempel med metabeskrivningar? On-page SEO-optimering behöver inte vara tidskrävande och kan hjälpa dig att öka den organiska trafiken.

6. Koncentrera dig på nyckelord med lång svansföring

Har du täckt dina högintensiva och populära nyckelordsbaser? Då är det dags att börja fokusera på long-tail keywords också. Långsvansnyckelord står för huvuddelen av webbsökningarna, därför går du miste om du inte använder dem i dina sponsrade sökningar eller SEO-kampanjer.

7. Påbörja en gästblogg

Innan du säger det, trots vad du kanske har hört, är autentisk gästbloggning inte död. Att säkra ett gästinlägg på en populär webbplats kan hjälpa dig att förbättra bloggtrafiken samtidigt som du hjälper till att marknadsföra ditt varumärke. Var dock medveten om att standarderna för gästbloggning har utvecklats dramatiskt under de senaste arton månaderna, och spammingmetoder kan leda till hårda straff. Var försiktig.

8. Bjud in andra att bidra till din blogg som gästbloggare.

Det är en dubbelriktad väg när det gäller gästskrivande. Bjud in andra inom din nisch att skriva på din egen webbplats utöver att lägga upp information på andra webbplatser. De kommer sannolikt att dela och länka till sitt gästinlägg, vilket kanske ger ytterligare besökare till din webbplats. Se bara till att du bara publicerar unikt innehåll av hög kvalitet som är fritt från skräpiga länkar, eftersom Google slår ner på gästbloggande av låg kvalitet.

9. Satsa på trafik via hänvisningar.

Istället för att försöka övertala andra webbplatser att länka tillbaka till dig (vilket är en tidskrävande och ineffektiv process), utveckla innehåll som tigger om att bli länkat till.

Vi lyckades skaffa oss en koppling från Ars Technica i avsnittet Editor’s Pick bland länkar till New York Times och National Geographic när Larry skrev om att eBay fick en spark i tänderna av Googles Panda-uppgradering. Inte illa, och inte heller den ökning av hänvisningstrafik som följde. I den här artikeln får du veta vilka typer av länkar som ger mycket hänvisningstrafik och hur du får tag på dem.
Fokusera helt enkelt på att få ett stadigt flöde av hänvisningstrafik från trovärdiga webbplatser. Annars riskerar du att få en straffavgift från Google.

10. Dela ditt innehåll på LinkedIn

LinkedIn har utvecklats till mycket mer än ett verktyg för jobbsökning. LinkedIn, världens största professionella sociala nätverk, har utvecklats till en betydande publiceringsplattform i sin egen rätt, och därför bör du regelbundet bidra med innehåll där. Detta kommer att öka antalet besökare på din webbplats samt din branschprofil – särskilt om du har en blygsam till stor följarskara.

11. Gör Schema Microdata till verklighet.

Schema (eller ett annat mikrodataformat) gör det lättare för sökmotorernas robotar att identifiera och indexera dina sidor, men det kommer inte att driva trafik till din webbplats i sig självt. En annan fördel med schema för SEO är att det kan leda till bättre rich site snippets, vilket kan leda till högre klickfrekvens.

12. Gör interna kopplingar

Antalet webbplatser som länkar tillbaka till dig är inte den enda faktorn som påverkar styrkan i din länkprofil; din interna länkstruktur kan också ha en inverkan. Håll utkik efter möjligheter till interna länkar när du genererar och publicerar material. Detta underlättar inte bara SEO utan ger också en bättre och mer fördelaktig användarupplevelse, vilket är en hörnsten för att öka trafiken på webbplatsen.

13. Gör intervjuer med tankeledare i branschen.

Har du fått intrycket att intervjuer är reserverade för de stora ledarna? Om du bara frågar kommer du att bli förvånad över hur många personer som är villiga att tala med dig. Skicka brev till tankeledare i din bransch och be om intervjuer, och lägg sedan ut intervjuerna på din webbplats. Inte bara kommer din trovärdighet och din webbtrafik att öka till följd av att den intervjuade personens namn blir känt, utan den intervjuade personen kommer sannolikt också att dela med sig av informationen, vilket ökar dess räckvidd ytterligare.

14. Glöm inte bort e-postmarknadsföring

Många organisationer är så fokuserade på att använda innehållsmarknadsföring för att få nya kunder att de glömmer bort mer traditionella taktiker. Även en marginellt framgångsrik e-postutskick kan leda till en stor ökning av trafiken. Var bara försiktig så att du inte skickar ut en spärr av e-postmeddelanden om varje ny utveckling i ditt företag. Underskatta inte heller värdet av mun-till-mun-marknadsföring, särskilt från personer som redan är nöjda med dina produkter eller tjänster. Du kan också öka trafiken genom att skicka en trevlig e-postpåminnelse om en ny tjänst eller produkt.

15. Se till att din webbplats är mobilanpassad.

Dagarna då man endast använde skrivbordsdatorer för att surfa på internet är för länge sedan förbi. Fler människor än någonsin använder mobila enheter för att komma åt internet, och att tvinga dina besökare att nypa och scrolla sig fram på din webbplats är effektivt att be dem att gå någon annanstans. Även om du bara har en enkel webbplats måste den vara tillgänglig och bekväm att se på en mängd olika enheter, inklusive små smartphones.

16. Se till att din webbplats laddas snabbt.

Har du någonsin varit tvungen att vänta i trettio sekunder på att en webbplats ska laddas? Inte jag heller. Din avvisningsfrekvens kommer att vara extremt hög om din webbplats tar en evighet på sig att ladda. Se till att dina sidor är tekniskt optimerade, inklusive bildfilstorlekar, sidlayout och funktionalitet för insticksprogram från tredje part. Det är bättre om din webbplats laddas snabbt.

17. Uppmuntra en känsla av tillhörighet

Människor gillar att uttrycka sig och ge synpunkter på ämnen som de brinner för, så att införliva en gemenskap på din webbplats är ett utmärkt sätt att starta en diskussion och driva trafik till din webbplats. Använd tredjepartslösningar som Facebook-kommentarer eller Disqus för att bygga ett starkt kommentarssystem, eller konstruera ett särskilt forum där besökare kan ställa frågor. Tänk dock på att du måste hantera din community för att garantera att miniminormerna för civilkurage uppfylls.

18. Använd kommentarsfälten för att göra din röst hörd.

Varför inte delta i samtalet på några webbplatser som är relevanta för din verksamhet och som du besöker dagligen? Att lämna insiktsfulla, tankeväckande kommentarer på branschbloggar och webbplatser kanske inte omedelbart ökar remitteringstrafiken, men att bygga upp ett namn för dig själv genom att ge insiktsfulla, tankeväckande kommentarer på branschbloggar och webbplatser är ett utmärkt sätt att få ut ditt namn – vilket sedan kan leda till mer trafik till din egen webbplats. Kom bara ihåg att kvalitet och relevans är avgörande, precis som när det gäller gästskrivande – du bör kommunicera med andra personer inom ditt område, inte spamma irrelevanta webbplatser med spamlänkar.

19. Ta en titt på dina analysdata

Google Analytics är en guldgruva av information om nästan alla aspekter av din webbplats, från de mest populära sidorna till besökarnas demografi. Håll ett öga på dina Google Analytics-data och använd dem för att informera din marknadsförings- och innehållsstrategi. Håll ett öga på vilka inlägg och sidor som är mest populära. Undersök besökardata för att fastställa hur, var och när trafiken på din webbplats kommer ifrån.

20. Delta i sociala medier

Det räcker inte att bara publicera saker på sociala medier, du måste också aktivt delta i gemenskapen. Har du ett Twitter-konto? Då kan du delta i gruppdiskussioner med hjälp av relevanta hashtaggar. Svarar din Facebook-publik på dina inlägg? Svara på frågor och interagera med din publik. Det finns inget som gör att människor stängs av snabbare än att använda sociala medier som en sändningskanal; använd dem i stället för vad de är avsedda för och kommunicera med dina följare.

21. Använd aggregatorplatser för att distribuera ditt innehåll

Till att börja med en ansvarsfriskrivning: Spamma inte Reddit och andra liknande webbplatser i hopp om att “slå jackpotten” med hänvisningstrafik; det kommer inte att hända. Spam som maskeras som legitima länkar är extremt sofistikerat i forum som Reddit, men det skadar inte att då och då bidra med länkar som dessa målgrupper kommer att finna genuint fördelaktiga. Välj ett lämpligt subreddit, lägg upp ditt material och luta dig sedan tillbaka och se hur trafiken rullar in.

22. Gör video till en del av din innehållsstrategi

Textbaserat material är bra, men video kan vara ett kraftfullt verktyg för att locka nya användare och göra din webbplats mer intressant. Data visar att visuellt innehåll behåller information bättre än ord, så videomarknadsföring är en utmärkt metod för att fånga – och behålla – publikens uppmärksamhet samtidigt som du driver trafik till din webbplats.

23. Undersök konkurrenterna

Du har en enorm nackdel om du inte har använt verktyg som BuzzSumo för att se vad dina konkurrenter håller på med. Dessa plattformar kombinerar den sociala prestandan för enskilda webbplatser och innehåll för att ge dig en snabb ögonblicksbild av vilka frågor som får kontakt med användarna och, ännu viktigare, som går runt i sociala medier. Ta reda på vad folk läser (och pratar om) och försök att skapa liknande innehåll för att locka besökare till din webbplats.

24. Organisera webbseminarier

Människor älskar att lära sig, och webbseminarier är ett utmärkt tillfälle att dela med sig av dina kunskaper till en intresserad publik. Webinarier är ett fantastiskt sätt att generera trafik till din webbplats när de kombineras med en utmärkt strategi för social marknadsföring. Skicka ut ett e-postmeddelande ungefär en vecka före webbseminariet, samt en påminnelse om “sista möjligheten att registrera sig” dagen före. Se till att spara presentationen för senare visning och publicera dina webbseminarier på sociala medier. Om du är osäker på hur du ska genomföra ett webbseminarium kan du läsa den här länken för några råd.

25. Delta i konferenser

Oavsett vilken bransch du är verksam i är sannolikheten stor att minst en eller två stora kongresser och konferenser är av intresse för dig. Det är en bra idé att delta i dessa evenemang; att tala på dem är ännu bättre. Även ett mediokert föredrag kan hjälpa dig att positionera dig som en tankeledare inom ditt område och få värdefull exponering för din webbplats.

Därmed är dagens inlägg i stort sett avslutat. Om du har några andra förslag för att förbättra trafiken på din webbplats vill jag gärna höra dem.