Ha ett syfte med varje sida

Från den enklaste tresidiga personliga webbplatsen till de mest spridda megasajterna för e-handel, de bästa webbplatserna ser till att varje sida har ett distinkt syfte. Så när du designar varje sida på din webbplats, hjälper det att ställa några grundläggande frågor:

  • Vad är den “stora idén” för den här sidan?
  • Vad vill du kommunicera?
  • Vem vill du ska läsa den här sidan? Och vad ska de få ut av det?
  • Vad vill du att läsaren ska göra efter att ha tittat på din sida?

Men snälla, övertänk det inte. Ofta är svaren på var och en av dessa frågor ganska enkla. Som ett exempel, låt oss titta på en “kontakta oss”-sida för ett företag:

  • Vad är den “stora idén” för den här sidan? Du behöver ett sätt för människor att komma i kontakt med dig efter att ha besökt din webbplats.
  • Vad vill du kommunicera? Du är tillgänglig för snabb och bekväm kontakt.
  • Vem vill du ska läsa den här sidan? Och vad ska de få ut av det? Potentiella kunder eller kunder som borde förstå hur man kommer i kontakt med dig.
  • Vad vill du att läsaren ska göra efter att ha tittat på din sida? Kontakta dig och börja kommunicera om hur ni kan hjälpa varandra.

Var vänlig mot mobilanvändare

År för år har boomen inom smarta telefoner inneburit ett skifte från datorbaserad surfning till mobil. Enligt Perficient kom faktiskt 68,1 % av alla webbplatsbesök 2020 från mobila enheter – vilket betyder att din webbplats måste se lika bra ut på en mobilskärm som den gör på en stationär dator.
Sponsrade länkar

I den tekniska världen är möjligheten för en webbsida att sömlöst övergå från dator till mobil till surfplatta ett exempel på responsiv design. Det betyder att en webbplats struktur är mycket flexibel, snarare än låst till ett enda sätt att se den.

Lyckligtvis för de flesta nybörjare webbdesigners och hobbyister hanterar de stora innehållshanteringssystemen – som WordPress, systemet som vi använder för ShivarWeb – responsiv design åt dig. WordPress-temat kommer automatiskt att justera layouten och placeringen av text och bilder för att passa läsare av både stationära och mobila webbläsare.

Trots det rekommenderar jag alltid att alla som skapar en webbsida kollar in den på dator, mobil och surfplatta. Ännu bättre, prova att använda några olika webbläsare; inte alla kommer att vara på Chrome eller Firefox, och du vill se till att flest läsare får den bästa möjliga upplevelsen.