OK, nu kan vi komma in i roliga saker som färger, typografi, call-to-action knappar och navigering. Varje designer och webbplatsägare kan ta en annan metod för att bygga en webbplats, men det finns en standard checklista med objekt och begrepp som bör redovisas. Naturligtvis, medan det finns allmänt accepterade design principer, är skönheten i webbdesign att det är en konstform — inte en vetenskap. Bra design sticker ut från mängden, men se till att de risker du tar beräknas och reversibla om de inte panorera ut hur du vill. Nu, dags att vända blad på den skissboken och börja designa! Här är sex viktiga designelement som du vill se till att du får rätt.

Övergripande Layout och visuellt utseende

Din webbplats övergripande utseende är, naturligtvis, en avgörande komponent i webbdesign. Vi använder dessa breda termer för att täcka en rad reaktioner du vill att dina besökare ska ha. Första intrycket är kritiskt, så du vill wow din publik så snart sidan laddas. Användare tar bara 50 millisekunder för att bilda sig en uppfattning om din webbplats eller ditt företag, och det avgör om de stannar eller lämnar. Det innebär att din design bör anpassa sig till en handfull lugnande adjektiv: det ska vara enkelt, välbekant, intuitivt, rent och tillgängligt. Använd massor av blanktecken (eller utfyllnad och marginaler) för att ge elementen i din webbplats rum att andas, och använda grid-baserade mönster för att hålla design objekt organiserat och ordnad.

Färgschema

Slutligen, de element du förmodligen väntade mest när du började läsa. Din färgpalett och teckensnitt kommer direkt informera dina besökares åsikter om din webbplats och är vad de flesta nybörjare designers börjar med. Lita på oss, det grundarbete du har gjort hittills kommer att ställa dig upp för större framgång än Roy G. Biv ensam. När det gäller att välja ett färgschema, uppmärksamma ditt varumärke eller bransch perspektiv – tillsammans med din målgrupp demografi – kommer att göra detta till en något smärtfri process. Alltid letar efter sätt att begränsa din räckvidd från ungefär 7 miljoner urskiljbara nyanser ögat kan upptäcka. Advokater och revisorer, till exempel, skulle vanligtvis bäst serveras med en djupblå eller grön för att signalera professionalism, medan en fotograf kanske vill förlita sig på svart och vitt för att verkligen visa upp livfullhet hans eller hennes bilder. Bortom ditt varumärkes bransch, uppmärksamma dina läsares förväntningar: Föräldrar till nyfödda kommer att uppskatta mjuk rosa och blues och gula, medan K-6 barn förväntar ljusa primära färger. Tonåringar och unga vuxna är djärva, medan vuxna och far-och morföräldrar är lite mer raffinerade och mogna. När du väljer din dominerande färg, överväga vilken typ av färgpalett du vill. Om du letar efter din målgrupp till noll i på en viss del av innehållet eller en knapp eller framkalla en viss typ av interaktion, du vill ha en kompletterande färg från andra sidan av färghjulet. Vi tillbringade ett helt blogginlägg utforska färgval, så huvudet på där borta för mer hjälp.